SHAKLEE MALAYSIA

SHAKLEE MALAYSIA
NATURAL AND HALAL

Friday, July 30, 2010

Umrah...

MASJIDIL HARAM DI WAKTU MALAM..INDAH BERCAHAYA...



BAITULLAH...KIBLAT SELURUH UMAT ISLAM...



*P/S: IKHSAN FOTO EN HUSSAIN TAHIR (FORUMCARI.COM)
* X SMPAT NK UPLOAD GMBAR LAGI,ADA BYK .....


Syukur pada Allah SWT diatas kurniaan rezki dan limpah kurnianya dapatlah saya dan suami menjejakkan kaki utk menunaikan umrah pada 13-26 Julai baru ni..Alhamdulillah,kami selamat dan sihat sepnjg disana dan semua dipermudahkan Allah baik dari segi urusan di airport,hotel,mutawiff dan juga urusan pulang..alhamdulillah...maha suci Allah...

Saya dpt menjalani ibadat dgn tenang,dan alhamdulillah,dapt buat umrah 4x (syukur) dan akhir skali ziarah wida walaupon period datang last day nk balik..syukur,dpt buat yg rukun,dan berpeluang masuk ke Raudah dan tpt2 yg mustajab spt multazam,makan nabi ibrahim dan Hijir Ismail...

Sesungguhnya,tiada kata yg dpt diucapkan ketika berada di tanah suci,terutama apabila berdoa di depan Kaabah,depan Multazam,terasa diri ini byk sagt dosa,kekurangan dan sebagainya,namun Allah tetap memberi peluang kepada semua tetamunya utk memohon ampun di atas kesilapan yg lalu..Janganlah berasa takut utk menjejakkan kaki ke sana,kerana setiap hamba Allah itu tidak lepas dari melakukan kesilapan,hanya Allah yg maha pengampun lagi maha mengasihani...amin...

hampir 9 hari di makkah,saya berpeluang setiap hari berulang alik dari hotel ke masjidil haram,buat tawaf sunat,lepak2 di tangga sambil melihat kaabah (kalau lihat sahaja pon dapat 20 rahmat Allah)...minum air zamzam yg sejuk dan menyegarkan...melihat saudara Islam dari negara lain,cuba berbual dgn mereka walaupon mcm ayam dan itik,sesungguhnya manusia itu sama selagi ia bergelar hamba Allah...sya juga rasa bersyukur dgn rezki yg dilimpahkan olehNya,berbanding ada jemaah yg hanya tidur di masjid,jemaah yg kurang anggota fizikal bersungguh2 melaksanakan ibadat saie yg lebih kurang 7 km,sedangkan saya yg sihat agak mengeluh sbb sakit tumit kaki...bila terdetik begitu,cepat2lah istgfar pada Allah,moga diampunkan segala keluhkesah atau apa saje ,sebab kepenatan atau cuaca yg agak panas...

Alhamdulillah,walaupon cuaca di Mekah mencecah 42'C,saya slmt dan mampu melaksanakan ibadat walaupon agak terik...kita byk2kan tawakal pada Allah,dan cuaca yg panas ini biarlah menjadi dugaan pada kita,dan moga tidak mendatangkan penyakit buat kita...

Syukur pada Allah juga, sepanjg disana,saya sihat walafiat,cuma perut yg meragam sbb timing makan bertukar dari waktu M'sia ke wktu Mekah,waktu mkn tak sama,plus mkn macam2 kat mekah,dgn jualan kedai2 yg sedap,jus mangga yg fresh,kebab,nasi arab,aduhaii......masya'allah....

Balik dari sana baru sana dpt batuk2 dan selsema,yg mana hanya dugaan yg sedikit dari ALlah....sesungguhnya,saya berharap dpt pergi lagi,insya'allah di musim dingin nanti bersama ibu dan ayah..moga2 murah rezki saya selepas ini...

Bagi yg ingin kesana terutama perempuan,ada doa khusus utk melambatkan haid,cuba elakkan makan pil takut kesan sampingan.Pada Allah jua lah kita memohon dan padaNya jua lah yg menentukan segala2nya...amin yar'rabbal'alamin.....

4 comments:

AKU OranG LauT said...

alhamdulillah kak namida...murah rezeki tahun ni yer...

selamat pulang kak..

syukur semua selamat...
tahun dpn blh sponsor saya ngan imam wat umrah plak ek..hehe

Namida @ Iza said...

AOL
alhamdulillah...syukur pada Allah..bule,klu kaya mcm King Fahd tu,semua org ISlam akak bawak kesana...heheh....
klu ada rezki,pegi la,akak plan nk kesana lg,mgkin awal thn dpn..mudah2an....

ieba said...

best..best..masa sy pegi phujung musim sejuk nak ke panas...air mangga sana mmg best..siap nak pow kazen yg duduk kat Jeddah pos kan air mangga hehe..Teringin nak pegi sana lg tp dgn insan yang bergelar suami satu hari nanti..InsyaAllah

Namida @ Iza said...

ieba
akak bantai mende tu ler,astu balik hotel minum air oren tangs tu..perghhh...cuaca mmg panas,minum sejuk ke kojenye..heheh..apa2pon,semua makanan kat mekah marvellous...
moga2 hasrat ko tercapai ye...amin...