SHAKLEE MALAYSIA

SHAKLEE MALAYSIA
NATURAL AND HALAL

Thursday, May 6, 2010

Kepentingan menjaga solat..

Salam
Actually,saya ada posting di FB tentang kata2 seorg penguasa Yahudi yg dipetik dari majalah Solusi (lupa versi berapa),menyatakan tentang "Aku tidak sekali2 takut kepada orang Islam melainkan akan mula bimbang jika umatnya ketika solat subuh bersamaan dengan solat jumaat"....sungguh terkesan bila saya baca ayat tu,dan ada kebenarannya tentang kata2 tersebut..

Jangan kata solat subuh berjemaah,kadang solat maghrib pon berapa ketul je....kalau ikutkan hukum tak silap saya,selagi azan tu blh didengar,maka wajiblah yg lelakinya utk solat berjemaah di masjid.

Tajuk atas ni saya dapat lihat tentang sikap org Islam sejak akhir2 ni, yg baru tadi saya berkunjung ke sebuah pasar malam,pegi pon dh kul 6 lebih,cik abe nk htr t-shrt so saya ikut skali..tmbahan saya pon 'cuti",takde kisah nk kejar maghrib ke,tetiba bila azan berkumandang,rasanya hampir kesemua peniaga pasar mlm tersebut tak pegi solat...sabar jelah...padahal,surau tu mmg ada dalam kawasan pasar mlm tu,tapi mcm tak rasa bersalah pulak,baik lelaki dan perempuan.Dan kalau ikut hukum juga,kita diharamkan membeli barang bkn saje dari org bkn Islam (jika ada peniaga Islam),tetapi juga dilarang membeli dari penjual yg menyerupai wanita, bertattoo mahupun yg tidak bersolat...

Ish..ish...teruk betul etika peniaga Islam skrg..mencari rezeki halal tapi tak diredhai Allah pon tak guna juga kan,penat2 meniaga tapi dapat cmtu jugaklah sbb solat pon tak jaga,camna nak maju?

Entry ini bukan sahaja pada peniaga,tapi juga pada diri sendiri,supaya jgn sekali2 alpa dan leka dalam melaksanakan solat,terutama di akhir2 zaman ni...jauhkanlah kami dari sgala malapetaka ya Allah....

No comments: