SHAKLEE MALAYSIA

SHAKLEE MALAYSIA
NATURAL AND HALAL

Sunday, August 22, 2010

Jemputan umrah..

Salam
Dalam pada dok layan blog cikmatgebu,smbil tu layan juga rancangan Jemputan Umrah,Astro Oasis...Kisah mengenai adik Nazaril yg mengidap kanser dan telah kehilangan sebelah tangannya diberi peluang utk menunaikan umrah bersama ibu dan neneknya...sayu hati melihat insan ini,baru berumur 13 tahun,tapi kuat semangat utk beribadat dan diberi peluang oleh Allah utk menjejakkan kaki ke tanah suci,atas tajaan Tabung Haji.

BIla tgk rancangan ni,for sure teringt kembali knjungan umrah saya yg lepas,yg mana saya tak byk sgt bercerita melainkan ada yg bertnya sahaja,takut2 terkeluar perkara yg tidak elok tentang 2 tanah haram ini....

Bermula di Madinah,paling sebak bila berkunjung ke Gua Uhud,tpt nabi disembunyikan oleh 4 sahabatnya (4 khalifah) kerana tercedera ketika perang Uhud.Kaum Quraisy (juga blh diibaratkan Yahudi skrg) menyangka nabi telah mati,tetapi dia telah disembunyikan oleh sahabat2nya dan disembunyikan...

Kemudian,berkunjung pula ke kawasan BUkit Uhud dan perkuburan para syuhada iatu lebih kurang 70 orang yg terkorban termasuk Hamzah (yg juga digelar Singa Allah).Kisah Hamzah mgkin pernah diceritakan satu ketika dahulu,yg mana jantungnya telah dimakan oleh Hindon kerana ingin membalas dendam di atas kematian suaminya..Nauzubillah,apa jenis manusia ni kan...
Namun,para syuhada ini dijamin syurga oleh Allah...

Saya sebenarnya lebih suka di Mekah walaupon penuh dgn hiruk pikuk manusia yg tidak putus2 beribadat..Paling tak lupa ketika bertawaf di Kaabah,yg mana bersyukur diberi peluang oleh Allah utk menjejakkan kaki ke sana,walaupon dgn ibadat saya yg masih lagi kekurangan.....Ternyata,aura menunaikan umrah masih berbekas hingga hari ini,dan mudah2an beristiqamah hingga akhirnya...

Tapi,saya memang target utk ke tpt2 mustajab doa spt Multazam,HIjir Ismail dan Makan Nabi Ibrahim..Ternyata,doa saya dimakbulkan Allah,dipermudahkan utk memasuki tpt2 ini,dan semga hajat saya yg utama dpt dicapai...Ternyata,saya dpt memasuki Hijir Ismail dan dpt bersolat walaupon bersesak dgn jemaah lain...Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Maha Mendengar doa hambanya...subhanallah....

Mmg betul kata orang,apa saja doa di tanah suci dimakbulkan Allah ketika itu juga,contohnya minta kesihatan yg baik,dan alhamdulilah saya sihat sepjg di sana,walaupon cuaca agak terik sbb saya terlalu risau dgn cuaca panas,sbb mudah sakit kepala...dan alhamdulillah berjalan lancar....syukur sgt2...

Ternyata,saya masih merindui 2 kota suci ini, dan mudah2kan diberi rezeki utk kesana lagi....

Kepada yg berpeluang,mohonlah agar dipanggil utk kesana,jika kurang mampu tapi berniat utk kesana, insya'allah rezki tu akan datang dgn tiba2 tanpa diduga...mudah2an doa kita dimakbulkan oleh Allah...

2 comments:

Mahmud Zuhdi said...

Alhamdulillah dpt sampai ke tanah suci..

Doakan sy dapat pergi sana di usia muda ni kak..Klaw akak sponsor lagi la awal sy pergi..

InsyaAllah, 15hb 12 ni, ummi dgn abi sy akan menunaikan umrah. sumbangan dari abg yang sulong..

Unknown said...

AOL
insya'allah,nk sponsor semua mgkin tak dpt la,tapi nk mencukupkan yg tak cukup insya'allah akak bantu..heheh.....