SHAKLEE MALAYSIA

SHAKLEE MALAYSIA
NATURAL AND HALAL

Monday, November 17, 2008

Orked

Cattleya...

Spatho kot...nama lupa..
Nilah oked termahal penah dibeli,Phal bellina.skrg dh byk..memula dulu beli RM120..daunnya cam telinga gajah..tapi mmg wangi bebbbb....

Cattleya purple..rajin berbunga..
Dendro..spesis oked hutan...mmg cntik time ni,bunga panjang mengurai...
Cattleya ni kot...beli kt Sg Buloh 3 thn lepas,baru bebunga..seketul pon jadilah....
Ni beli kt pasar pagi,sepasu RM15..ok lah kan...
Ni mcm spato..tapi entah la...
Curl oked...mmg comel..bunga halus2..sepasu RM13
Ni catt comel..baru snap petang tadi..ada lagi 5 kudup nk kembang

Ni plak bellina hybrid(yg telah dikacuk),kaler dia lain sket dari belinna asal..
Catt kuning...

Oked pinang pemberian shida...senang bela....

Salam
Jeng..jeng..jeng....semangat oked dah mula kembali...time skolah punyalah bz sokmo,smpai umah oked den pon tak terbela...masa gi pasar pagi Ahad smlm,nampak ler akak jual orked.Rega dia pon bule la tahan, buat tambah2 koleksi yang dh lama sgt tak topup....Setengah org kata membazir beli oked memahal,tapi bagi saya terpulang, ikut kemampuan...paling mahal oked yang saya penah beli ialah RM 120..kehkehkeh..cik abe yg beli,kirim dari Borneo...la ni alhamdulillah,rajin berbunga...kalau nk tau,spesis oked kt dunia ni ada beribu tau, tak terkira jumlahnya..tu blom tgk yg exotic, cam oked harimau yg bule mencecah rega 800-ribu sepokok..tapi bunganya...masya'Allah....mcm mayang mengurai....apa2pon,kepada yg nk bela oked, cuma beli yg senang jaga dulu spt oked pinang, dendro,lady dance(yg kuning) tu atau phal..sbb bila dh mahir bley la beli yg cerewet sket mcm spesis catt, phal atau apanamatah...lupa la makcik...apa2pon,enjoy yer....

2 comments:

Shida said...

Iza, yg no 1 tu sweetnya...kalau ada bhg yg nak difaraidkan, aku angkat tgn dulu ye. Yg no 3 bukan spatho, No 7 Dendrobium Aphyllum, dan no 11, dendorbium bukan spatho.

Orkid pinang tu kalau kena panas memang rajin berbunga.

namida said...

shda...
ok..nti aku bagi kalau kuar keiki ek...takde hal nye..
makacih bagi nama, aku ni pelupa